<.header.>
Rambam
1 Chapter Per Day

Friday, 27 Elul, 5776
September 30, 2016

26 Elul, 5776 - September 29, 201628 Elul, 5776 - October 1, 2016

הלכות שאר אבות הטומאות פרק ז

א) דבר מפורש בתורה שהאוכלין והמשקין מיטמאין, שנאמר "מכל האוכל אשר ייאכל, אשר יבוא עליו מים -- יטמא; וכל משקה אשר יישתה, בכל כלי יטמא" (ויקרא יא,לד). ואין האוכל שנטמא מטמא אוכל אחר, מן התורה; ולא המשקין שנטמאו מטמאין דבר אחר, מן התורה.

ב) אבל מדברי סופרים גזרו על האוכל הטמא -- שאם נגע באוכל אחר, טימאהו; וכן אם נגע אוכל הטמא במשקין, טימאן. ואין אוכל מטמא כלי שנגע בו לעולם, ואפילו מדבריהם. וכן גזרו על המשקין הטמאים, שיטמאו אוכל או משקין או כלים שנגעו בהן.

ג) [ב] אין לך ולד טומאה שמטמא כלים, אלא משקין טמאים בלבד; וטומאה זו, מדבריהם: והוא שיהיו אותן המשקין טמאין, מחמת אב מאבות הטומאות, בין של תורה, בין של דבריהם. ומפני מה גזרו על המשקין טמאין שיטמאו כלים -- גזירה משום משקה הזב, שהוא אב ומטמא כלים דין תורה: שנאמר "וכי ירוק הזב, בטהור" (ויקרא טו,ח), כמו שביארנו.

ד) [ג] כשגזרו על המשקין שיטמאו את הכלים, גזרו שיהיו מטמאין את הכלים מתוכן. כיצד, אם נפלו לאוויר כלי חרס -- נטמא כולו, והרי הוא שני; ואם נגעו בשאר כלים מתוכן -- נטמאו כולן, ונעשו שני.

ה) אבל אם נגעו משקין טמאים באחורי הכלי שיש לו תוך, בין בכלי חרס בין בכלי שטף וכלי מתכות -- נטמאו אחוריו בלבד; והרי אחוריו שני, ולא נטמא תוכו. במה דברים אמורים, לתרומה; אבל לקודש -- כלי שנטמאו אחוריו, נטמא כולו שני לטומאה.

ו) [ד] כבר ביארנו שהאוכלין אין מטמאין כלים, והמשקין מטמאין; ולמה עשו בטומאת משקין היכר זה, ואמרו שהכלי שנגעו משקין טמאין באחוריו לא נטמא תוכו לתרומה -- להודיע שטומאת כלים אלו מדבריהם, שלא ישרפו על טומאה זו תרומה וקודשים.

ז) [ה] כבר ביארנו שהאוכלין והמשקין שנגעו באב מאבות הטומאות, הרי הן ראשון לטומאה; וכן אם נגע אוכל באדם או בכלי שנטמא באב, הרי אותו האוכל שני לטומאה. ואוכל שנגע בזה השני, נקרא שלישי לטומאה; ואם נגע השלישי באוכל רביעי, הרי זה נקרא רביעי לטומאה.

ח) במה דברים אמורים, באוכלין. אבל המשקין -- אחד משקה שנגע באב הטומאה, או שנגע בראשון, או שנגע בשני -- הרי אותו המשקה תחילה לטומאה; ומטמא את חברו וחברו את חברו, אפילו הם מאה: שאין מונין במשקין.

ט) כיצד, יין שנגע באב הטומאה, או בראשון, או בשני -- הרי יין זה כראשון לטומאה; וכן אם נגע יין זה בשמן, ושמן בחלב, וחלב בדבש, ודבש במים, ומים ביין אחר, וכן עד לעולם -- כולן ראשון לטומאה, וכאילו כל אחד מהם נטמא באב תחילה. וכולן מטמאין את הכלים.

י) וכן כלי שנטמאו אחוריו במשקין, ונגעו משקין אחרים באחורי הכלים הטמאין -- אפילו היו משקין חולין, נעשו המשקין האחרים תחילה לטומאה, ומטמאין כלים אחרים, ועושין אותן שני; ואין צריך לומר, שהן מטמאין אוכלין ומשקין אחרים.

יא) [ו] אחורי הכלי שנטמאו במשקין, ונגעו אוכלין באחורי הכלי הטמא -- אפילו אוכלי תרומה, הרי הן טהורין, שהכלי שנטמאו אחוריו בלבד, אינו מטמא את האוכלין אלא לקודש בלבד: שהכלי שנטמאו אחוריו -- הרי זה טמא כולו לקודש כמו שביארנו, ולפיכך מטמא אוכלי הקודש.

[Back]
<.footer.>